Regenerácia

V prípade diagnostikovania zdravotného problému máme regeneráciu predpísanú ako „povinnú jazdu“.  A ako je to v prípade, keď ľudia do svojho života zaradia šport či už pre radosť z neho alebo preto, že je súčasť módneho trendu? Podľa môjho názoru mnohí regeneráciu zanedbávajú z dvoch základných dôvodov:

 

  • pretože jej neprikladajú dôležitosť
  • pretože si myslia, že na ňu už nemajú čas alebo prostriedky

 

Podľa môjho názoru je však regenerácia o zodpovednosti k sebe samému.

Patrím k ľuďom, ktorí sa radia k športovcom-amatérom, ktorí športujú pre radosť. Športujem hlavne preto, že od malička som bola k športu vedená a stal sa prirodzenou, a preto potrebnou súčasťou môjho života. Prináša mi pocit šťastia, keď v ňom prijímam nové výzvy a prekonávam svoje limity.  V oblasti regenerácie patrím k tým,  ktorí si jej dôležitosť uvedomujú, ale nie vo všetkom a vždy ju dôsledne realizujú.  Stáva sa mi tiež, že si určitý problém nevšimnem a následne vyhľadávam pomoc až keď moje telo už na mňa kričí, že nevládze.  A z vlastnej skúsenosti preto viem, že to je už neskoro.

Stále viac si uvedomujem, že nielen dobrý tréner, správne cviky ale aj správna regenerácia má veľký vplyv na môj ďalší výkon.  Regeneračné návyky sú tie, na ktorých je potrebné pracovať. Testujem na sebe  veci a aktivity, ktoré pomáhajú tomu, aby moje telo bolo vždy dostatočne pripravene na ďalší tréning, čo znamená dostatočne vyživené a oddýchnuté.

Ako prvá základná vec, ktorú chcem spomenúť, je VODA. Telo potrebuje dostavať do seba po celý deň dostatok tekutín, aby fungovalo tak ako ma. Patrím k ľuďom, ktorý majú s pitným režimom veľký problém, pretože moje telo si vodu „nepýta“.  Ľahšie to asi majú tí z nás, ktorí pociťujú smäd. Je nás ale určite veľa, ktorí si preto musíme dávať veľký pozor, aby sme počas tréningu alebo aj mimo neho prijali dostatok tekutín. Dôležité je dbať na aj na to, čo pijeme. Ja okrem čistej pramenistej, ktorú pijem (snažím sa) celý deň  pijem aj zdravé čaje a vody. Také, ktoré neobsahujú cukor, umelé sladidlá ani iné nežiadúce prímesi ale zato obsahujú vitamíny a iné látky vhodné pre zdravie a vitalitu mňa, ako ženy a zároveň mi chutia. Ja osobne som si vyberám nápoje z konceptu Divas. Prečo? Pretože táto značka je zameraná na naše potreby, je slovenská a kvalita jej produktov svetová.

Druhá základná vec, ktorá je dôležitá pre regeneráciu tela je SPÁNOK. Naše telo, aby si oddýchlo potrebuje v dospelosti okolo 8  hodín dobrého spánku. Vtedy produkuje hormón potrebný na rast a obnovu tkanív. Ja dávam veľký dôraz na zdravý spánok. Pre maximálny kľud tela a mysle som si vybudovala návyk chodiť spať čo najskôr, v bežné dni najneskôr do 22,30.  

Tretia vec, ktorú mnohí ľudia často úplne vynechávajú je STREČING.  Ja ho považujem za veľmi dôležitú a regeneračnú časť tréningu,  pretože keď telo ponaťahujeme, pomôžeme mu v tom, aby nenastali počas tréningu problémy a asi každému známe po tréningové „svalovice“.  

Štvorku návykov dôležitých na regeneráciu uzatvára JEDLO. Po tréningu by telo malo dostať jedlo preto, aby svaly mohli regenerovať. V ideálnom prípade by sme mali jesť do 60 minút po skončení tréningu to, čo nám zabezpečí príjem dostatočného množstva vysoko kvalitných bielkovín a komplexných sacharidov. Aby som to dodržala, vybudovala som si návyk pripraviť alebo zabezpečiť si to, čo budem jesť po tréningu vopred a s radosťou.  Ja si nepočítam kalórie ale dlhodobo vnímam, čo robí môjmu telu dobre a podľa toho nakupujem. Samotná príprava i jedenie je potom pre mňa pôžitkom, ktorý mi tiež dodáva pohodu a tým aj regeneráciu mysle.

Tieto 4 základné veci, ktoré odporúčam pre regeneráciu, nás veľa nestoja. Sú v podstate iba o našom mentálnom nastavení, čo zaradíme medzi priority a vybudovaných návykoch. Ja osobne k základnej regenerácii testujem a pridávam ďalšie. Patria tam rôzne výživové doplnky, potreby a procedúry, ktoré robia dobre môjmu telu. Vyberám si ich podľa toho, ktoré časti tela mám ako namáhané alebo problematické a koľko času a zdrojov im môžem venovať. Masáže napomáhajú vyplavovaniu odpadových produktov metabolizmu z buniek, stimulujú receptory v koži a účinne pomáhajú urýchliť regeneráciu môjho tela. Ďalšou procedúrou, ktorú mám zaradenú ako príjemnú a účinnú regeneráciu nielen tela ale aj mysle je saunovanie. V nej dokáže úplne vypnúť moje telo a myseľ, ktorá je v bežnom stave nastavená na rýchlosť. Dostávam sa do stavu kľudu a oddýchnem si  po fyzickej aj psychickej  stránke. Na regeneráciu mysle si v súčasnosti osvojujem, a preto aj odporúčam meditáciu. V športe potrebujeme energiu, silu a dynamiku. Keď meditujeme, myseľ sa stáva pokojnou a tichou. Ak vo vnútri pociťujeme mier, tak práve zo svojho vnútorného života získame nesmiernu silu. Každá jedná sekunda, počas ktorej zažijeme okamih vnútorného mieru a pokoja, sa prejaví ako naša väčšia sila, ktorá môže byť až takmer neprekonateľná. Keď sme nepokojní, nielen svoju silu nezvyšujeme, ale naopak strácame aj tú, čo máme.

Na záver chcem zdôrazniť, že kvalitná regenerácia nemusí stáť veľa a pritom sa veľmi vyplatí. Chce to len systematické budovanie návykov a ich zaradenie do nášho života tak, ako sme si do neho zaradili šport a iné priority.  A pretože šport a regenerácia majú ísť takpovediac „ruka v ruke“, stačí si vyčleniť časť z času a prostriedkov, ktoré už venujeme športovým aktivitám aj na aktivity regeneračné. Dosiahneme tým oveľa väčší efekt.