Neviem ako vy, ale keď sa rok pomaly blíži ku koncu, začínam sa celkom tešiť. Nielen na to krásne Vianočné obdobie, ale aj na oslavy nového roka, ktorými dávame akoby takú bodku za tým čo bolo a do roku 2019 vchádzame s čistým štítom. Rozmýšľame nad tým, čo nám predošlý rok dal, čo nás naučil, čo všetko sme zažili alebo dobre a naopak zle spravili. Práve na nový rok si veľa z nás dáva predsavzatia rôzneho druhu, ktoré by rád nasledujúce obdobie dodržiaval. Ja som si väčšinou zvykla napísať zopár bodov, ktoré by som ďalší rok chcela splniť alebo nejaké svoje sny a ciele. Nikdy som nebola z tých, čo by sa rozhodli zmeniť svoj život o 180 stupňov hneď 1.1., keďže zmeny môžete urobiť kedykoľvek počas roka, keď sa na to cítite alebo to sami chcete.

Preto aj moje tohtoročné predsavzatia na rok 2019 budú len takou pomôckou pre mňa, aby som potom tento rok vedela vyhodnotiť a porovnať. Zároveň som sa to rozhodla poňať aj tak motivačne a možno trošku inšpirovať aj vás, milé dámy 😊ako svoj život zmeniť k lepšiemu. Určite má väčší zmysel dávať si dlhodobejšie a reálne ciele, o ktorých sme si isté, že ich aspoň na 50% vieme splniť. Ak si poviete, že od 1.1. nebudete jesť čokoládu ani nič sladké, bude to chcieť naozaj obrovskú pevnú vôľu dodržať to. Ak to ale sformulujete štýlom, že od 1.1. sa budete snažiť jesť menej sladkého a čokolády, raz za čas bude nejaký dezert či čokoládka skôr potešenie a odmena a vychutnáte si to o to viac. Poďme ale k mojim tipom ako urobiť rok 2019 ešte lepším a nezabudnuteľným.

 

JEDLO – Keďže som hlavnou predstaviteľkou jedla, musím začať práve týmto. 😛 Keďže sa snažím zdravo stravovať už nejakú dobu, o zmenu jedálnička sa usilovať nemusím. Skôr by som sa v tomto roku chcela viac zamerať na skúšanie nových jedál, receptov a zaujímavých kombinácií a viac si variť v pohodlí domova. Mám veľké množstvo knižiek, v ktorých na mňa čaká množstvo inšpirácie, taktiež na Instagrame či v časopisoch. Väčšinou sa rozhodnem pre overenú klasiku, ktorú mám rýchlo hotovú, no je čas sa zdokonaliť aj vo varení normálneho jedla a nie len prípravy raňajok. 😊

Ak je vašim predsavzatím zmeniť stravovanie, určite odporúčam začať raňajkami, ktoré správne naštartujú váš deň. Výhovorky ako nemám čas neplatia, keďže už existuje asi milión tipov, ako si pripraviť tieto pokrmy dopredu, prípadne si všetko vždy viete zobrať so sebou. Je to len o zvyku, takže zmena režimu môže trvať nejaký čas, no verte mi, že vyhladované si ráno skôr kúpite 2 kúsky čoko croissantu s kapučínom ako nejaké zdravé ovocie. Ja som si napríklad v poslednej dobe veľmi obľúbila smoothie misky a tofu krémy, ktoré ľahko pripravíte zmiešaním zdravých potravín. Pridávam aj moje 2 obľúbené recepty, ktoré možno oceníte ak sa ráno ponáhľate, no zaručene vás zasýtia vďaka obsahu bielkovín. 😊

OVERNIGHT OATS

Asi najjednoduchšie raňajky, ktoré si pripravíte deň dopredu a ráno len vyberiete z chladničky. Do väčšej nádobky alebo misky dáme 50g vločiek, zalejeme mliekom alebo vodou, pridáme odmerku proteínu, oriešky, ovocie, jogurt alebo arašidové maslo a všetko spolu premiešame. Necháme cez noc v chladničke, kedy nám vločky ešte nasiaknu, všetko sa pekne spojí a ráno si len nádobku vezmete so sebou, prípadne môžete rovno jesť. 😊

 

TOFU KRÉM

Príprava je naozaj jednoduchá, základom je vždy mrazené ovocie (najlepšie banán a nejaké maliny či čučoriedky). A samozrejme tofu! Do mixéra si hodíme jeden mrazený banán, maliny, polovičku jablka, 50g tofu, lyžičku ľanových semienok, 100ml mandľového mlieka, … prípadne viete ešte experimentovať aj s ďatľami, chia, orieškami, kokosom či proteínom. Hotový mix by mal mať hustejšiu konzistenciu, nalejeme ho do misky a ozdobíme tým, čo máme radi. Ja používam ovsené vločky, granolu, orieškové maslá alebo ďalšie ovocie. To, či je váš krém dostatočne hustý zistíte tak, že vám všetko bude pekne držať na vrchu a nebude v tom plávať. 😛

Dobré raňajky sú určite skvelým začiatkom na vašej ceste za zdravším JA, a keď už budete mať raňajky ako tak v rukáve, môžete sa pustiť do experimentovania aj s ďalšími jedlami, ktoré si počas dňa dáte. Oplatí sa tiež dopredu popremýšľať nad tým, čo a kedy plánujete jesť a prispôsobiť tomu aj váš nákup. Môžete tak aj niečo málo ušetriť, keďže nebudete nútené kupovať zbytočnosti a napríklad zelenina a ovocie vám vydržia aj viac dní.

BYŤ VIAC EKO

V posledných mesiacoch sa čoraz viac začína riešiť starostlivosť o životné prostredie, obchody spoplatnili používanie tašiek, vznikajú obchody kde si môžete veci kúpiť alebo načapovať do vlastných nádobiek alebo si môžete vyrobiť vlastné tašky na potraviny z rôznych materiálov. Áno, nie vždy vie byť človek eko a aj mne sa stane, že si plastový sáčok musím zobrať, no aj malé zmeny môžu byť dobrým krokom ako si viac vážiť prírodu okolo seba. Už len to, že si niekto takéto vlastné vrecúško zoberie so sebou môže byť inšpirácia pre druhých aby sa viac zamysleli nad tým, že sa skutočne plastmi zbytočne plytvá. Skúste aj vy tento rok urobiť aspoň malé zmeny – zoberte si vlastnú tašku z domu na nákup, nemíňajte zbytočne veľa vrecúšok na ovocie či zeleninu, prípadne si noste vlastné obedáre ak si beriete jedlo so sebou. Ja sa musím polepšiť a konečne si kúpiť látkové vrecká na pečivo či ďalšie potraviny. Tiež plánujem navštíviť bezobalové obchody, pretože som ešte nikdy v žiadnom nebola.

MOTIVÁCIA K POHYBU

Ako som už písala, jedlo a pohyb so sebou spolu súvisia. Je to aj v mojom prípade, keďže sa už dlhodobejšie venujem behu a strava dokáže veľmi ovplyvniť môj výkon. Cieľ schudnúť si dáva na začiatku roka nejedna žena. Len máloktorej však toto nadšenie vydrží dlhodobejšie a počiatočná motivácia sa akosi stráca. Ak ste sa predtým veľmi nehýbali, zvýšená aktivita môže byť pre vaše telo najskôr miernym šokom. Preto treba začať pomaly aby ste mohli na sebe vidieť väčší progres, aby ste mali z pohybu radosť a aby sa stal súčasťou vášho každodenného života. Ja si už deň bez behu či cvičenia ani neviem predstaviť a vždy mám potom lepšiu náladu.

Nájdite si aktivitu, ktorá vás bude baviť – Nie každému vyhovuje to isté a každého baví niečo iné. Viete koľko zaujímavých pohybových aktivít dnes máme k dispozícii? Ja sama som už pár vyskúšala – zumba, jumping, plávanie, bicykel, beh alebo dokonca jóga. Informujte sa o tom, čo sa dá robiť vo vašom okolí, nebojte sa skúšať nové veci, prípadne namotivujte aj vašu kamarátku ak do toho nechcete ísť samé. Ja som sa tiež dostala k behu práve vďaka bežeckej komunite, spoznala som nových ľudí, na tréningoch som nebola nikdy sama a navzájom sme sa motivovali a zdieľali naše skúsenosti. Uvidíte, je to oveľa väčšia zábava ak sa venujete viacerí nejakej spoločnej aktivite.

Spravte si z toho rutinu. Naplánujte si svoj týždeň – v pondelok hodina plávania, utorok zumba s kamoškou a vo štvrtok tréning vo fitku. A cez víkend prechádzka na čerstvom vzduchu a prírode. Ani sa nenazdáte a vaše aktivity vám zapadnú do vášho plánu a bude oveľa menšia šanca, že nejakú aktivitu dobrovoľne vynecháte. Budete sa na to skôr tešiť, mať dobrý pocit zo seba a určite sa to potom ukáže aj na ručičke na váhe.

 

ČAS PRE SEBA

Na druhej strane netreba zabúdať ani na regeneráciu a venovaniu sa samým sebe. Dnes žijeme v uponáhľanom svete, riešime prácu, rodinu, školu, k tomu jedlo a šport, najradšej by sme robili desať vecí naraz. To ale samozrejme nie je možné, ibaže by mal deň aspoň 48 hodín. Sme v strese, v akomsi začarovanom kruhu a život si vôbec neužívame a nemáme čas vypnúť. Skúste si však predsa len nájsť aspoň tú pol hodinku denne pre seba a uvidíte, že prídete na iné myšlienky. Duševné zdravie je taktiež dôležité ako aj to fyzické, len sa naň  často zabúda.

Ráno vstaňte skôr, pripravte si raňajky, dobrú kávu, pustite rádio, zamyslite sa nad tým, čo vás všetko čaká a čo potrebujete spraviť. Budete tak oveľa produktívnejšie a nestratíte polovičku dňa nič nerobením. Choďte si zacvičiť alebo zabehať, takáto ranná aktivita vás nabudí, preberie a budete mať väčšiu chuť pustiť sa do ďalších vecí. Po príchode z práce si pustite obľúbený seriál, choďte na prechádzku alebo s kamoškou pokecať na kávu. Večer si urobte domáce SPA, napustite vaňu, dajte si pleťovú masku, skúste chvíľku meditovať alebo si pustite motivačný podcast. A večer si pred spaním môžete prečítať napríklad dobrú knihu alebo pri šálke čaju pustiť dobrý film. Každá maličkosť, ktorá vám vie spríjemniť deň sa počíta a preto na to rozhodne nezabúdajte.

Milé Justwoman ladies, teším sa na náš spoločný rok 2019, ja dúfam, že bude pre všetky úspešný a minimálne tak dobrý ako ten minulý. Snáď sa vám splní všetko, čo si budete priať a verím, že sa spolu stretneme na spoločných akciách a vzájomne sa budeme motivovať a podporovať. Pamätajte na to, že sa všetko deje pre niečo a spolu sme silné a zvládneme aj nemožné. 😊

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *